Voet

Pijnklachten in de enkel kunnen het gevolg zijn van een verkeerde beweging/ongeval,  slijtage, reumatische aandoening of een zenuwbeknelling.

Aandoeningen en behandelingen

Artritis

Artritis is ontsteking van het gewrichtsslijmvlies en veroorzaakt zwelling en bewegingsbeperking. De meest frequent voorkomende ontsteking in de voet is jicht in de grote teen. De diagnose wordt gesteld d.m.v. bloedonderzoek, echografie, röntgenfoto gewrichtspunctie met kristalonderzoek. De behandeling is meestal medicamenteus ( ontstekingsremmers en/of specifieke reumageneesmiddelen) of lokaal door een injectie met corticosteroïden.

Lees meer over reumatoïde artritisartritis psoriaticareactieve artritiskristalartritis en Lyme artritis.

Artrose

Artrose is slijtage van het gewrichtskraakbeen. Kraakbeen slijtage komt voor bij de oudere mens maar kan ook bij jongeren voorkomen met een erfelijke aanleg, na een doorgemaakte fractuur of door mechanische overbelasting. In het basisgewricht van de grote teen komen de eerste tekenen van slijtage voor vaak al op jongere leeftijd. Op het basisgewricht van de grote teen rust de helft van het lichaamsgewicht.De diagnose wordt gesteld m.b.v. een röntgenfoto.

De behandeling kan bestaan uit pijnstillers, voetcorrectie door steunzolen (podotherapeut) of aangepaste schoen, en eventueel een operatie.

Lees meer over Artrose

Standafwijking

De meest voorkomende standafwijking is de platvoet en die van de grote teen (hallux valgus). De hallux valgus kan het gevolg zijn van een doorgemaakte ontsteking maar vaak is het ook erfelijk. De diagnose wordt gesteld m.b.v. een röntgenfoto. De behandeling kan, afhankelijk van de ernst, bestaan uit  een steunzool (podotherapeut) of operatie.

Pees/peesschede-ontsteking

Pees/peesschedeontsteking komt vaak voor bij overbelasting, standafwijking van de voet, repeterende bewegingen maar ook als uiting van ontstekingsreuma (reumatoïde artritis, artritis psoriatica etc.) en jicht. De diagnose wordt gesteld d.m.v. echografie.